|
About Masser af rum i Rom. Af Trine Ross, kunsthistoriker, kunstanmelder og forfatter. Jane Maria Petersens kunst er et overflødighedshorn af indtryk, sanselighed og et helt hav af mulige referencer, ikke mindst til Den Evige Stad, Rom. Men selvom Rom er så gammel, at den kan føles som evig, så er der samtidig tale om en moderne storby, hvor det årtusindgamle møder et vibrerende nu, præcis sådan som det også sker i Jane Maria Petersens værker. Se bare, hvordan Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) i collagen ’Piranesian Space’ har fået besøg af Anders And, der som et fremmed enzym sætter alting i ny bevægelse. Selvsamme and dukker op på skødet af Michelangelos ’Moses’, der nu også er monteret med delikat japansk papir som sokkel, på én gang grundfæstende og transparent. Er det disrespekt for fortiden, vi her er vidner til? Næppe. For Petersen har en forrygende humor, der helt naturligt piller ved det (selv)højtidlige og klassisk konforme, så vi kan se både det nye og det gamle med friske øjne. Og begge dele er der brug for, idet Rom er bristefærdig af det deklarerende, poserende og teatralske, ligesom Jane Maria Petersens værker gemmer på så mange spændende spor, at man straks må lege detektiv og gå på opdagelse i dem. Her kan lidt hjælp være på sin plads, så lad os se nærmere på et af de tilbagevendende motiv hos Petersen, nemlig de hvide telefoner, der samler ikke så få tråde sammen. Helt grundlæggende handler det selvfølgelig om kommunikation, men telefonerne er også en henvisning til de propagandistiske familiefilm, der i Mussolinis tid gik under betegnelsen ’Telefoni Bianchi’. Det er dog ikke det eneste sted, Mussolini dukker op, hverken i Petersens værker eller i Rom, hvor hans aftryk på byen stadig er særdeles tydelige. Der går desuden en næsten lige linje fra Mussolinis jerngreb om medierne til Berlusconis ditto i dag, men Petersens associationer vokser videre og følger man dem i en enkelt retning, fører telefonerne frem til rumvæsenet E.T. og ønsket om at kunne ’Phone Home’. Netop dén berømte sentens finder man en variation over i et broderet værk, ’Phone Rome Phone Rome Philip G’, der opsummerer Petersens vildtvoksende referencer med henvisning til Philip Gustons maleri ’Roma (Fountain)’ fra 1971, hvor et fallisk springvand lystigt sprøjter, hendes egne portrætter af kunstneren og altså det kære rumvæsen E.T. Selv kalder Petersen denne arbejdsmetode for ’surdejsprincippet’, fordi en aktiv bestanddel fra ét værk lever videre i det næste. Som få lader hun således motiverne og de dertilhørende associationer bevæge sig fuldstændig frit – også på kryds og tværs gennem materialer som collage, keramik, tegninger og videoværker. Man kan se det som en avanceret form for kreativt genbrug og igen er denne praksis forankret i Rom, hvor man finder de middelalderlige cosmatiske mosaikker, ofte skabt af genbrugt marmor fra antikke ruiner. I Petersens værker dukker disse mønstringer op flere steder, blandt andet i de badebriller, hendes lille Thomas Dam Trold har på, mens den mimer skønne Anita Ekbergs vandgang i Trevi Fontænen, sådan som det ses i Fellinis film 'La Dolce Vita'. Således er vi tilbage ved filmen - selvom Fellini ligger langt fra fascisternes ’Telefoni Bianci’-genren. Men der er en sidste forgrening at følge videre i det teatralske, for Petersen har også læst sin Shakespeare og giver drejer derfor behændigt Cassius’ replik fra ’Julius Cæsar’: ”Now is it Rome indeed, and room enough”, til: Rome indeed and Room enough! Og der er virkelig rum nok i Petersens Rom, der byder på stort set alt fra kendte kejsere til hverdagens spidsfindigheder, alle gengivet så det bobler og bevæger sig, gærer, giver genlyd og fylder over med visuel fryd. Værkerne er som et springvands kaskade, der bruser og brager omkring én. Selv hvis man hverken har den store baggrundsviden eller de mange historiske henvisninger helt på plads, er der masser af vinkler, man kan lægge på værkerne, der alle som én er sprængfyldte af sanselighed og visuel variation. Så spids øjnene, kast dig ind i det og nyd Jane Maria Petersens værker i fulde drag – på præcis samme måde, som Rom skal opleves! Sometimes they are real and sometimes they are really not. "Here sprang up many faces without necks, arms wandered without shoulders, unattached, and eyes strayed alone, in need of foreheads." When did you start to really not exist? A mock question suggesting the kind of narrative which runs throughout the works of Jane Maria Petersen. Reborn in a differnt context, shifting shape – the artist plays wih objects and concepts that are familiar to us, making them suddenly seem strange or even uncanny. One of her works ”Life on a real Planet” shows a compilation of objects, most of them referring to the animal world. Leading character is a blown up toy, a crocodile meant for a sunny day at the beach, now lying on an ironing board applicated with fur. Within recent years the troll has appeared frequently, both in drawings, paintings, etchings and installations. To most Danes it is known as a childrens collector´s item, as it was the case for the artist itself. In fact, it evokes memories, solely through smell and taste, just like Proust´s famous Madelaine cake. Pia Reistrup, Master of Arts in comparative literature, april 2008. Read Interview/Links: Politiken, IBYEN "Kunstner vender hjem fra Rom med kejsere, E.T. og Gjøl Trolden" |
||||||||||||
All graphic and photos © Jane Maria Petersen |